Arizona Magyarul Blog


"Ha lenéznénk az űrből a földre, nem látnánk az országhatárokat. Csak egyetlen kis bolygót látnánk."
(Dalai Láma)

2010. június 27., vasárnap

Az amcsik és én

Gondoltam összeirom mi az eddigi véleményem az amerikai emberekröl, ugyis gyakran kérdezgetik tölem.
Alapjában véve eddig még nagyon kevés rossz tapasztalatom volt velük kapcsolatban, azok is csak aproságok voltak. Az iskolában volt az elején gondom, az elsö csoportomból ugyanis összesen 1 ember volt hajlandó kommunikálni (vagy próbálni kommunikálni) velem, a többi egyetlen mondatot sem szólt hozzám miután megtudták hogy nemrég jöttem az országba és nem jól beszélek angolul. A sors fintora, hogy épp ez az egy lányka kolleganöm lett. Gondolom azért nem beszéltek hozzám, mert nem volt kedvük kinlódni azzal, hogy megértem vagy nem, és hogy várják amig kinyögöm a választ. Csak az a baj, ha mindenki igy állna hozzám, sosem tanulnám meg a nyelvet...
Az elsö állás amire jelentkeztem az enyém lett (ahol most is dolgozom) nagyrészt annak köszönhetöen, hogy europai vagyok. Az egyik fönököm lengyel, a másik amerikai. Ezzel csak azt akartam mondani, hogy nem egyetlen tapasztalatom azzal kapcs., hogy az europai elönyben részesiti az europait az amerikaival szemben. A fönökeim véleménye az amcsikról az, hogy általában lusták, rendszeresen elkésnek munkából és még csak észre sem veszik (tényleg igy van...) Épp ezért mindkét fönököm sokkal szivesebben alkalmaz europait.
Még az amerikai is....
A kollégáim nagyon kedvesek mind, egy-két keményebb hangvételü mondatot azért kaptam 2 embertöl, amikor nem értettem meg amit mondtak, de ez csak egy kis enyhén dühös/türelmetlen, hangosabb mondatismétlés volt ami rosszul esett, de nem kötöttem fel magam miatta....
Barátságosak, kedvesek és közvetlenek, noha kezdek rájönni, hogy van itt azért böven pletyózás a másik háta mögött. Szerencsére én nem sokat hallok vagy értek ebböl, és nem is akarok......csak onnan tudom, hogy a fönökeim irásban kértek mindenkit a pletyka háttérbeszoritására. Én mondtam nekik, hogy örülök ha azt megértem amit meg kell értenem, és ha válaszolni is tudok boldog is vagyok....pletykára sem energiám sem késztetésem nincs és soha nem is volt. Nem érdekel ki mit csinál kivel miért és hogyan....nem az én dolgom.
Én egy emberröl látom hogy iszonyatosan rosszindulatu és pletykás, de ö nem amerikai hanem román. Azt hiszi magáról hogy mindent jobban tud, okoskodik, mág a fönöknek is meg akarja magyarázni hogy ne ugy dolgozzon ahogy.....
Nagyon bele tudják élni magukat más dolgába. Ugy értem, ha például mesél valaki valamit magáról, teljesen el vannak ájulva, együtt sirnak/nevetnek a mesélövel, mintha velük is megtörtént volna amiröl szó van. Nem tudom hogy ez a "beleélés" és együttérzés mennyire kétszinü vagy öszinte...

Van viszont valami amit rühellek, és amit soha nem fogok megszokni. A nyávogás. Lehetetlen utánozni azt a nyivákolást ahogyan a legtöbb nö beszél. Mint otthon ezek a vékonyhangu sipitozós libák akik egy hárombetüs szót 4 perc alatt mondanak ki ugy elhúzzák a betüket, s mindezt olyan hangsullyal teszik, hogy csoda, hogy az ablak nem törik ki mellettük. Rögtön a köszönés: Hááááááááááááááááááájjjjjj!!! óóóó sooo good to see you!! How are you doiiiiiiing??? Óóóó...(nyálcsöpögés)
Meglátják a kis dögöt(kutyát):
"Óóóóóóuuuu.....Bééééjjjjjbiiii.....you are soooooo cuuuuutee! Óóó my gooooood! óóóóó...óóóóó...my goooood!! Óóóó soooooo cuuute!!" áá...én meg probálom visszafogni magam nehogy megkérdezzem miért nyávog....
És ami a leggusztustalanabb, hogy a román bige, aki kb 55 éves, utánozza öket. Na most képzeljétek el az elöbbi nyavajgós mondatot azzal a tipikus nyálas hangvétellel egy 55 éves román szájából mély hangon, kemény akcentussal, mintha románul mondaná az angolt. Hát eszméletlen...

Az sem semmi, hogy állandóan "sorry"-znak, erröl már irtam. Állandoan minden xarért bocsánatot kérnek. Mondjuk jobb mintha felrugnának....

Ahogy az már kiderült számomra, vannak rosszindulatu emberek itt is, a nök közötti féltékenykedés, versengés itt is megvan, bár csodálatos módon a kolléganöim között nem érzékeltem eddig ilyet szerencsére. Ez életem elsö munkahelye ahol nincs gyilkolás nök között, engem eddig majdnem minden nö munkatársam utált....

Rasszizmusról eddig egyetlen tapasztalatom volt, a betegem utálja a nem fehér börszinüeket, legyen az fülöp-szigeteki (sokan vannak itt), mexikoi, sárga vagy fekete. Rühelli öket, nem is szól hozzájuk de még csak nem is köszön nekik.....biztos van rasszista böven, nem tudom, de xar ügy lehet pont Amerikában rasszistának lenni......:):):) az ö bajuk....az ilyenröl megvan a véleményem, nem ide való, nem irom le hova küldeném öket...

A gyerekekröl eddigi tapasztalatom, hogy az idegenekkel rettentö tisztelettudóak, illedelmesek, a saját szüleikkel viszont olyan bunkók és tiszteletlenek, mint a fene! Szól az anyja a 4 éves gyereknek és ez a reakció orditva: WHAT????
Sosem bántanék egy gyereket, de mikor ilyet hallok legszivesebben lekevernék egyet a kölyöknek. Az anyja viszont mintha nem is hallotta volna...pff....na pont ezért ilyenek....a boltban sokakat látok ugy vásárolni, hogy oda se néz mit vesz le a polcról, söt van hogy le se veszi, hanem odatolja a kocsit és belelöki az árut. Képzeljétek el hogy néz ki a kocsi amikor ilyen modon telelökdösik mindenfélével és mennek fizetni.....mint egy szemétdomb....a gyerek ugyanezt csinálja. Ami megtetszik neki bedobja a kocsiba. A szülö meg oda se néz mit vett le a gyerek....gondolom nem mindenki ilyen, de sokakat látok igy vásárolni.
Az üzletekben mint a Wal-Mart, Fry's, Albertson's, Costco, stb....vannak olyan kiskocsik, amire felülhetnek a vásárlók, hogy az idöseknek ne kelljen annyit rohangálni. Hát, idöset ritkán látok rajta, tehenet viszont annál többet. És ami a legelszomoritóbb, nálam fiatalabbak, olyan dagadtak mint egy viziló és annyit se sétálna mig megveszi magának a hamburgert. Felül erre a kiskocsira és azzal vásárol. Nem csoda hogy szétfolyik a hájtól.
Na arról ne is beszéljünk miket vesznek...nem értem hogy amikor annyi féle diétás, cukor/zsirmentes kaja van, ami mellesleg finom is és nem is drágább mint az egyéb termékek, miért a zsiros xarokat zabálják.....

Megy a kamionseggü a fagyishütöhöz, oké, megkivánta....de miért nem a cukormenteset veszi meg amikor ugyanolyan finom mint a másik?? Ennyit megtehetne az egészségéért....
mindegy, az ö dolguk. Viszont nem értek egyet azzal, aki azt mondja hogy itt nem több a dagadt mint otthon. Ez nem igaz. Sokkal több! És sokkal nagyobbak mint otthon! Otthon is sokan el vannak hizva, de össze sem lehet hasonlitani egy otthoni kövéret egy ittenivel. És sokkal gyakrabban is látok "hizottakat" (ahogy a kishugom mondaná..) mint otthon.

Szóval ennyit a zabáról...
Vezetés. Nem részletezem nagyon, mert erröl már irtam korábban. Nem tudják mi az az irányjelzö, vakok, meggondolatlanok totál logikátlanok, a nök festik magukat vezetés közben, sokan zabálnak, telefonálnak. Ennek ellenére az is igaz, hogy nagyon türelmesek. Ha "elalszom" a lámpánal, (nem vettem észre hogy zöldre váltott) soha nem dudálnak rám ahogy otthon. Otthon már a sárgán dudál a paraszt hogy miért nem megyek...
Itt elsö heteimben volt hogy olyan durván kivágtam valaki elé, hogy még én is megijedtem, de NEM dudált rám. --lehet észre se vette annyira figyelmetlenek (??)....hehe.....
De azt mondja a párom, hogy mindehol mások a soförök, Ohioban sokkal nyugodtabban vezetnek, nem hajtanak gyorsan. (Pistim ott élt több mint 10 évet)

Egyébként az idegenek nem végigméregetnek és csekkolják mi van rajtam vagy hogy mekkora kurvás, mennyire drága a ruházatom(otthon ezt figyelik...) itt a szemedbe néznek és kedvesen rádmosolyognak, esetleg köszönnek is. Persze nem a pláza közepén köszönnek ezer ember között, hanem mondjuk az utcán vagy egy lakóparkon belül akkor is ha sosem láttátok egymást.
Bárkitöl kérsz segitséget, nagyon készségesek, segitenek szivesen. A beszédre visszatérve kicsit: SOHA nem nevettek ki ha rosszul mondtam valamit. Vagy kijavitanak, bár ez ritkább, vagy probálják megérteni. De nem néznek le azért mert nem jol beszélsz. Persze van kivétel ahogy a sulirol irtam.

A gondolkozásuk teljesen más mint egy europai emberé. Legalábbis nekem igy tünik. Ezt nem igazán tudom megmagyarázni, egyszerüen másképp (szerintem bonyolultabban) oldanak meg hétköznapi dolgokat mint mi. Mintha nem tudnának logikusan, egyszerüen gondolkozni. Olyanok mint a középsulis matektanárom volt...:):)
Mindent tulbonyolitanak, minden aproság gondot okoz nekik. Mintha Peströl Szegedre Debrecen felé mennének... Ha sikerül megoldaniuk valami teljesen egyszerü dolgot, együtt örvendeznek hogy milyen okosak.
Biztosan hallottatok az oktatásszint-beli különbségröl Europa---Amerika. Hát ez nagyon látszik....a tv-ben pl jó példa erre a szerencsekerék, ami M.o.-n is ment. olyan feladványok vannak, hogy néha "leülök" töle. Pl: tárgy: felsö fiók --ez volt egy tegnapi adásban. Na, ilyen a többi is......És milyen boldogok és büszkék amikro sikerül kitalálniuk...apáám...:):):)

A kresz táblák szintén erre a szintre vannak elkészitve. Az elsöbbségadás kötelezö, a stop, és még egy csomo táblára kiirják mit jelentenek, (nehogy baj legyen :)).....hát...ehhez nem füzök hozzá semmit inkább.
Az egész ország igy van "elkészitve" (de legalábbis Arizona..gondolom akkor a többi államban sem okosabbak)

Ami számomra fontos az az, hogy rögtön befogadtak, kedvesek és segitökészek mindenben. Nem néznek le, nem turnak ki azért mert "idegen" vagyok. Miért is tennék? Hisz erröl szól Amerika......akinek joga lenne kiturni a modern embert ezen a földrészen, azok az öslakos indiánok.

17 megjegyzés:

  1. Nagyjából fedi a valódásgot a blog.

    Sok ehetetlen cukrozott (nem is cukrozott, hanem kukoricaszirupozott) zsíros ételek. Sok megkarcolt, összetört kocsi. Pletyka az ember háta mögött, szemébe nem mondják meg a véleményüket.

    Ohióban jó hogy óvatosabban vezetnek. Ohio híres arról, hogy sok a trafipax és a bokorban bújkáló rendőrautó.

    Az tényleg jó, mikor az ember sétál az utcán és mosolyognak rá, meg helóznak.

    Az őslakos indiánokról nem tudok túl sokat, de azt tudom, hogy valahonnan ázsiából vándoroltak be és a vikingek előbb voltak itt, vagy legalább is 1000 éve. Erről nem szeret senki beszélni, nem tudom, hogy miért titkolják.

    Az oktatás tényleg nem lehet túl jó színvonalú, már amit én hallottam róla. Néhány amerikain én is észrevettem a logika hiányát. Pl. mondtam, hogy sapka kell, mert megbetegszem (megfázom). Erre mondják, hogy nem lehet megbetegedni a hidegtől, hanem a bacilusok betegítik meg az embert. Meg azt mondták, hogy a huzat nem betegíti meg az embert és nem lehet tőle fejfájást kapni. Én meg csak nézek, mert erre nem tudok semmit mondani. Vagy éppenséggel tudnék, de nem fogok biológia órát tartani, minden ilyen helyzetben.

    VálaszTörlés
  2. Itt is elbujnak a zsaruk és itt is tele vannak velük az utak....mégis rengeteg a gyorshajtó. Ha 45-ör a tábla akkor 60-nal megy, ha 55 akkor 70--nel...mindegy, csak gyorsan hajtson......
    de van olyan is, amelyik 45-ön 60-nal megy, utána meg 55-ön 50-nel....értsd meg a logikáját.....

    VálaszTörlés
  3. Szia Niki! Azt szeretném kérdezni hogy a rendőrök ott még mindig Ford Crown Victoria-t használnak? Vagy valamilyen SUV-t? pl Ford F-150,Chevy Impala stb?
    Üdv,Bence

    VálaszTörlés
  4. bocs, a Chevyt úgy értettem hogy az nem suv

    VálaszTörlés
  5. Bence!
    A kérdésed vmi miatt nem jelenik meg, legalábbis én nem látom, de emailben megkaptam. A Ford C.W.-t igen gyakran látom, F150-ben rendört még sosem láttam de magamat elviselném benne, nagyon tetszik(nem mintha nem lennék megelégedve a sajátommal), a harmadik kocsit meg nem tudom beazonositani, szoval arra nem tudok felelni. Valami hasonlot szoktam látni de lehet hogy összekeverem...tudod nö vagyok, én és a kocsik....:):) Van még egy ami nagyon gyakori, de nem tudom milyen fajta, ma megyek vásárolni biztos fogok látni majd megnézem neked és ide válaszolok. Holnap nézz vissza.

    VálaszTörlés
  6. Nagyon jo, ugy látszik ez az oldal is megadja magát nekem..szerintem valami mágneses kisugárzásom lehet ami minden weblapot tönkretesz....Bence feleltem, nekem nem jelent meg a válaszom, de a te üzid sem, csak emailben kaptam meg az értesitöt hogy irtál. Remélem meg fog jelenni....
    a másik cikkhez füzött irásodra is itt felelek. A válságot mi nem érezzük. Egy perc alatt kaptunk állást mindketten, Pistim már a második munkahelyén van, mert nem tetszett neki az elsö, szoval még válogathat is. Én is kapnék munkát valoszinüleg egyböl ha ezt elvesziteném. Ebben talán benne van hogy mindkettönk szakmája elég keresett itt PHX-ben, nem tudom..

    VálaszTörlés
  7. na megjelent...jol van..de a tied még mindig nem, csak az enyém...

    VálaszTörlés
  8. ja oké azt hittem hoyg rám írtad hogy megint megjelentem lol de remélem hogy azért ez nem fog elveszni és kíváncsi leszek a másik oldaladra

    VálaszTörlés
  9. hát arra én is kiváncsi leszek mert eddig nem találtam olyan szerkesztöt ami megfelel az informatikai "nemtudásomnak".

    VálaszTörlés
  10. ebbe nem akarok beleszólni de akkor miért kérsz valakitől segítséget?

    VálaszTörlés
  11. bocs kifelejtettem a nem szót
    ezt is vagy reggel vagy este irtam

    VálaszTörlés
  12. Remélem hogy jó kategóriába írom és ott az emberek mennyire esznek gyümölcsöt? Egyáltalán nem? És ásványvizet nem isznak csak üditőket?

    VálaszTörlés
  13. Honnan veszed ezeket a sületlenségeket ugy öszintén? Kezdem azt hinni hülyéskedsz velem.....
    Nem a Marson vagyunk, miért ne ennének gyümölcsöt és innának vizet?? Ök is emberek, ugyanazon a bolygon vannak mint te.

    VálaszTörlés
  14. Nekem is az az érzésem, hogy ezek nem igazi kérdések.

    VálaszTörlés
  15. Azért kérdeztem mert sokan azt gondolják hogy az amerikaiak egészségtelenül élnek,esznek stb és kiváncsi voltam erre hogy ez mennyire igaz

    VálaszTörlés
  16. Az, hogy valaki egészségtelenül eszik nem azt jelenti hogy nem eszik gyümölcsöt és nem iszik vizet...szerintem. Sok a félkész kaja, és tény, hogy sokan zabálják ezeket valamint isszák a cukros, szinezett xarokat....de amennyire sok az egészségtelen étel/ital, legalább annyira sok a lehetöség az egészséges életmódra is, ami nem drágább és nem kevésbé elérhetö mint az egészségtelen cuccok. Mindenki maga dönti el melyiket részesiti elönyben.

    VálaszTörlés