Arizona Magyarul Blog

"Ha lenéznénk az űrből a földre, nem látnánk az országhatárokat. Csak egyetlen kis bolygót látnánk."
(Dalai Láma)

2010. augusztus 12., csütörtök

Kirándulás: Jerome, Tuzigot National Monument

Megint kirándultunk egy jót. A lenti Arizona térképen világoskékkel jelöltem az útvonalat, remélem látszik nagyjából, majd kitalálok rá valami értelmesebb megoldást..

Phoenix - Prescott Valley - Jerome - Clarkdale - Tuzigot National Monument  - Cottonwood - Phoenix

Hütötáskát megzuhintottuk itallal és jéggel és gyerünk. Tulajdonképp kihagyhattuk volna Prescott Valleyt és rövidebb uton eljuthattunk volna Jeromeba, de a betegem tanácsolta, hogy arra menjünk, mert gyönyörü a táj. Hát megfogadtuk a tanácsát. Nem is álltunk meg P.Valleyban, hisz voltunk már ott, csak áthajtottunk rajta. Ez a rész tölünk kb 65 mérföldre van, a növényzet teljesen más. Csupa zöld minden. Fü, fák és a hömérséklet is alacsonabb a phoenixinél, télen akár hógolyózni is eljöhetünk ide.
Már itt fotozgattam, annyira tetszett.

Lassan egyre magasabbra értünk, egész 5000 lábig mentünk felfele. Mindenfele gyönyörü sziklák, fenyvessel teli hegyek, sok helyen egész mélyre leláttunk, szalagkorlát hiján elég "meredek" érzés volt. Még azzal is. Merthogy az hol volt hol nem volt.......

Aztán az egyik kanyar után megláttuk Sedona hegyeit a távolban, a fényképezögép alig gyözte a melót. Erröl nem is mesélek, ott a video és a fotok, meglátjátok.

Szerencsére Jerome határában útbaesett egy kilátó is, igy a legcsodásabb pontnál is tudtam videozni és fotozni.

Ettöl a kilátótól csupán 1-2 mérföld Jerome. Nagy meglepetésünkre nem mentünk egy métert sem lefelé a hegyröl mielött beértünk a városba. Hihetetlen. Magasan a hegyoldalba vésett utak, szorosan az út szélén  100 éves épületek szorosan egymás mellett, aztán a nagy semmi. Szakadék.....iszonyat mélység. Az út pedig kanyarog egyre lejjebb, a házak között a távolban néha elövillan az a gyönyörü vörös sedonai hegyrengeteg, ha lefelé nézel pedig az egy kanyarral lejjebb lévö utcának ódon házait látod. Hol egy motelt, hol egy muzeumot hol egy galériát, turistákat...

A rendörség mindössze egyetlen, a többihez hasonló régi házikó, elötte egy padon üldögél a sheriff és beszélget. És ez nem szinészkedés, ez a valódi sheriff, a valódi rendörség elött ücsörögve. A parkolóért természetesen nem kell fizetni, ahogy máshol sem.  Van parkoló, vagy megállsz ahol helyed akad, az utcákban a házak elött, ott is vannak felfestett parkolóhelyek. Régi templom, tüzoltóállomás, az egykori üvegfúvó épülete, aminek ma már csak az elejét láthatod, de az még áll, cégtáblával együtt! Nagyon érdekes. Egy férfi megállitott és megkérdezte láttam-e már szellemet....hmm.......

A kirakatok tele mindenféle érdekes régimódi és új dolgokkal, galériák, éttermek, kocsma, és egy hangulatos étterem mellett milyen cégtáblát látok? JEROME TATTOO. ....annyira nem idevaló, meglepett. Az ut szélén tizenéves srác gitározik, nem pénzért, csupán a turisták szórakoztatására.(legalábbis semmi nem volt elötte amibe pénzt lehetett volna dobni) Mellette egy fiatal hölgyike agyagfigurákat formáz és fest, elötte kitéve a már elkészült, eladásra szánt darabok. Megint mellette pedig egy huszonéves srác árul ametisztból és különbözö ásványokból készitett ékszereket. Karkötök, nyakláncok.....kedvesek. Nem szólitgatnak le, nem zaklatnak, nem nyomják a cuccokat, köszönnek és a tekintetükkel éreztetik, hogy ott vannak ha kérdésed van.
Annak idején rengeteg aranyat, ezüstöt, rezet bányásztak itt. Jerome mai népessége mindössze 450 fö és eléggé látszik hogy kik azok, akik oda tartoznak és kik a turisták.Az ottani emberek öltözete és egész kinézete sokkal régimódibb, másabb.

Itt Jeromeban több mint 10 fokkal hüvösebb volt mint Phoenixben. Kb 33-35 C fok volt, kellemes sétára. Miután kinézelödtük magunkat Elindultunk lefelé a hegyröl autóval. Csodás látvány ahogy lenézel a mélységbe.

És ugyanilyen szép volt visszanézni Jeromera.

A hegy aljába érve kezdödött Clarkdale városkája, amiböl ugyan nem sokat láttunk, mert egyenesen a Tuzigot National Monumenthez igyekeztünk, ami innen kb 2 mérföldre van. Amit Clarkdaleböl láttunk, azt talán Prescotthoz hasonlitanám. Aranyos kisváros.
Nézzétek a foton a távoli fehér szinü hegyeket! Nagyon különlegesek!

A Tuzigot National Monument egy a sinagua indiánok által 1000 környékén épitett falu maradványai. Indián falu maradvány akárcsak a Montezuma Castle, amiröl már irtam. A különbség, hogy ide megéri befizetni a fejenként 5$-os belépöt. A romok egy hegy tetején állnak, sétádat beltéri kiállitással kezdheted. Már itt lenyügözött amit láttam. Odakint minden igényesen elökészitve a turisták számára, táblák magyarázzák mit látsz amerre mész.

A sétány elején cserepekben az indiánok által egykor használt növények mint gyapot, hopi kukorica és egyebek. A kilátás csodás, a Verde River ott folyik a romok alatt kb 100 méterre., körbevéve mélyzöld, dús növényzettel, sürü, zöld lombú fákkal, bokrokkal, füvel, ha távolabbra pillantasz láthatod a hegy tetején Jerome városának misztikus épületeit.

Akárhova lépsz, egy apró gyikocska mindig a szemed elé kerül. Az épület belsejét is érdemes megnézni (merthogy itt azt is meg lehet, ellentétben a Montezuma Castle-el) igaz kicsi, de érdekes és fel lehet menni lépcsön a tetöre is, ahol a sinagua indiánok gyermekei és feleségei a napjaikat töltötték.

Nem bántuk meg hogy ellátogattunk ide. Érdekes, sokat tanulhatsz erröl az érdekes, letünt világról söt a romok közt sétálva szinte "belepottyansz" abba a másik világba. Egy kis fantáziával magad elött láthatod az indiánok egész életét. És ha szétnézel majdnem teljesen ugyanaz a látvány tárul a szemed elé, amit ök láttak. Milyen izgalmas.

Innen Cottonwoodon át jöttünk haza. Cottonwoodban kirándultunk már egyet tavaly, akkor jobban szétnéztünk, most csak átkocsiztunk a városkán. Ide is jó benézni ha már arra jársz, mert van egy old town része, ahol szintén régi épületeket nézhetsz meg, amilyenekkel Jeromeban is találkoztunk.

A városból kiérve Phoenix felé haladva a távolban nagyon érdekes, erdövel boritott hegyeket láttunk, helyenként vizszintes sávokban az erdö közül elöbukkant a hegy valódi szine. Fehér, mint Clarkdalenél. Nagyon tetszett, de elég távol voltak, nem nagyon látszik a kö valódi fehér szine a foton.

Megint eltelt egy izgalmas nap, vagyis csak egy délután, hiszen délben indultunk el Phoenixböl.
Aki rendszeresen olvassa a beszámolóimat, talán már unja ezt mert mindig megjegyzem, de még mindig késztetést érzek arra hogy leirjam, hogy akárhová kirándulunk Phoenixböl, ujra és ujra lenyügöz Arizona válozatossága. Csupán alig több mint 1 óra alatt egy egész más vidéken találjuk magunkat. A sivatagból óriási fenyvesben, hegyek között, patakokkal, folyókkal, tavakkal, füben legelészö tehenekkel, lovakkal, farmokkal és farmerekkel, havas hegytetökkel és akár 20 Fahrenheit fokkal hüveösebb idöjárással. Elképesztö. Még mindig.

Videok:

Út közben Prescott-Jerome között
Jerome határában scenic view 1.
Jerome határában scenic view 2.