Arizona Magyarul Blog


"Ha lenéznénk az űrből a földre, nem látnánk az országhatárokat. Csak egyetlen kis bolygót látnánk."
(Dalai Láma)

2010. május 23., vasárnap

Kirándulás: Pueblo Grande Museum- Phoenix

Tegnap egy nagyon érdekes muzeumot látogattunk meg.
A muzeum a hohokam indiánok egyik legnagyobb fennmaradt falujának romjait és a hohokam indiánok életét, szokásait mutatja be. Amit a legfontosabb tudni ezekröl az öslakosokról az az, hogy ök voltak azok az emberek, akik jóval Jack Swilling (Phoenix egyik alapitoja) megjelenése elött már hatalmas öntözöcsatorna-rendszert épitettek itt a Sonoran sivatagban és mint egy "kis Nilus-völgyét" hoztak létre a szárazság közepén.
Ami pedig mégnagyobb meglepetés, hogy Swilling az ö csatornájukat használta és restaurálta, és a mai napig vannak közöttük müködöképes csatornák.

A muzeum egészen a belvárosban van, a reptér autóval kb 5 perc innen. Érdekes volt az indiánfaluban sétálni, miközben repülögépek zugtak fölöttünk és a romok mögött nemsokkal modern emeletesházak látszottak, az autopálya pedig közvetlenül mellettünk volt.

Mégis, a hely szelleme nagyon megragadott.Bár elképzelhetö, hogy csak azért mert a régészet a mindenem.....de nagyon élveztem. Ez azt hiszem látszik is a beszámolóm hosszán és részletességén a weblapon. Szóval olvassátok el azt is ha érdekel az indián kultura és a régészet.
Itt ülök a "régészet közepén", jaaajjj bár már én is itt szitálhatnám a homokot!! Még pár év.....:(


Pistim beállt hohokamnak....
 

Egy hohokam házikó és egy ramada elött, álmodozva......

A gyikok mutatták merre kusszunk utánuk:
A muzeum belsejében napernyöket adogattak, persze kölcsönbe és ingyen, hogy ne buggyanjunk meg az arizonai höségben. Én igy is inkább azt a megoldást választottam, a Nap melege és a nemépp tökéletes nyelvtudásom miatt, hogy az információs táblákat lefotoztam mindet az elsötöl az utolsóig, majd itthon elolvasgattam öket, söt a beutatást is ezek alapján készitettem a weblapra.
És ezt már máshol is leirtam de irom megint, itt Arizonaban megengedik hogy fotozzunk a muzeumok belsejlben. Hogy mindenhol lehet-e nem tudom, ahol eddig jártunk mindenhol lehetett. Nem én lettem volna ha ezt nem használom ki...

Ami mellett ácsorgok, az egy igazi Saguaro kaktusz elszáradt váza. A hohokamok ezt is felhasználták épitöanyagként, de kizárolag a kaktusz halála után, hisz életében mégtöbb hasznuk volt belöle, ugyanis nyertek belöle vizet és élelmet is. A kaktusznak érdekes, ehetö gyümölcse van ugyanis. (info a weblapon).

 Ez pedig egy kis izelitö a tárgyi leletekböl. A fotogalériában egész albumnyi képet találtok a muzeumról, kivül-belül....
A virágos album is nemsokára készen lesz, még "vadászok"! Érdekes módon minden saguaro kaktusz virága fehér, pedig emlékszem tavalyról piros és rózsaszinü saguaro virágokra is. Rá is kerestem a neten, hogy valóban nem emlékszem rosszul, igaz ezt a képet a kaktusz gyümölcse miatt töltöttem le, de a virágja is látszik hogy piros:
Egy csomo dolgot fotoztam már de még nem tettem fel....szóval mostanság sok bejegyzés lesz....remélem olvassa is valaki, mert nem nagyon van tulsok visszajelzés, csak a számlálón látom hogy valaki itt járt.....

3 megjegyzés:

  1. Szia!
    Én olvasom amit írsz, és örülök ha van frissítés. Várom a többi beszámolót!

    Ja, és felfedeztem a blablablak-ot is. :-)

    derfel

    VálaszTörlés
  2. Szia Niki!
    Ismét egy érdekes bejegyzés. Érdekes módon nagyon rendben van a múzeum. Szép tiszta. Itthon nem így nézne ki.
    Üdv Tibi

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    Én is olvasom rendszeresen, minden nap felnézek, van hogy többször is. Ezért pörög a számláló :-) ,és a blog még mindig nagyon jó, szépek a képek. A fenti bevásárló központokat itthon STOP SHOP-oknak hívják. legalábbis itt felénk Gödöllőn, Dunakeszin.

    jani

    VálaszTörlés