Arizona Magyarul Blog


"Ha lenéznénk az űrből a földre, nem látnánk az országhatárokat. Csak egyetlen kis bolygót látnánk."
(Dalai Láma)

2010. május 27., csütörtök

Nosztalgia az iskoláról - kiközösités, megalázás

Korábban már irtam, hogy az egyik hugom, Eszteranna, blogot ir. (itt a linkje jobbra fent) Ahogy olvasgatom a bejegyzéseit, eszembejut milyen volt 13 évesnek lenni. A legtöbb felnött elfelejti mennyi stresszel jár, és visszaóhajtja a gyerekkort. Hát, én nem szeretnék ujra 13 lenni. Mondjuk nem volt egy fényes gyerekkorom, ezért sem, de akkor sem szeretnék újra gyerek lenni, ha csak egy normál családban normál gyerek kellene legyek. Az iskolával és tinikorral járó problémák elég sok kellemetlenséget okoznak.
Megfelelni a tanároknak akik vagy kedvelnek de akkor az egész osztály utál,  vagy nem kedvelnek de az szivás az eredmények miatt, az idióta, felvágós, osztálytársak, akik szemében akkor vagy valaki ha leköpöd a tanárt, vagy tök mindegy mit csinálsz akkor is looser vagy, ha kedves vagy azért rugnak beléd, ha nem vagy az akkor azért. Képtelenség egyidöben megfelelni ezeknek, a tanároknak és a szülöknek is. Mindenki mást vár el töled, sokszor ellentétét annak amit a másik.
Hát, nem irigylem a kistestvéreimet. Egy gyereket sem.

Egy felnött legtöbbször fel sem fogja mekkora stressz nehezedhet egy gyerekre az iskolában. Pedig ha visszaemlékezne saját gyerekkorára, és nem volt egy tapló birka aki vert és gunyolt mindenkit, akkor eszébejutna mivel jár iskolásnak lenni. Biztos hogy mindenkinek volt olyan ismeröse, ha nem önmaga volt az, akit kiközösitettek a többiek, és legtöbbször olyan okból, amiért inkább tisztelniük kellett volna, vagy olyan okból, ami miatt inkább sajnálni kellett volna, esetleg segiteni neki. Mint idiota ruházat, haj.

Én is egy ilyen kiközösitett csaj voltam a középiskolában. Az ok pedig az volt, hogy tiszteltem a tanárokat és hogy versenyekre jártam. Nem voltam stréber, több tantárgyból is gyenge voltam, de voltak erösségeim, kedvenceim amiböl akár tanulás nélkül is jó voltam, ez által sok tanulmányi versenyre küldtek, sokat meg is nyertem. Magyar nyelvtan, irodalom, biológia, német nyelv, testnevelés. Persze hogy kihasználtam, hogy olykor 1 hétig nem kellett suliba mennem egy-egy verseny elött, "otthoni tanulás, készülés a versenyre" cimen. Hát, ezért utáltak engem a többiek. De volt olyan középiskola is, ahol az elsö pillanattól kezdve utáltak, pedig még meg sem szólaltam. Hát, ezt nem tudom megmagyarázni.....
A fiuk rám se néztek, mindenféle jelzövel illettek, a csajok kiröhögtek, susmorogtak mögöttem, a hajhuzgálástól kezdve a belémrúgásig (szó szerint) mindent megkaptam. Minden nap ugy mentem iskolába, hogy gyomorgörcsöm volt, tudtam, hogy ma is meg leszek alázva. Ez egyedül az általános iskolában nem volt igy, az ottani osztályomat szerettem!

Volt olyan LÁNY osztálytársam középsuliban, akinek a wc-be nyomták a fejét, papirdarabokkal szórták tele a haját egész orán, rugdosták, orditottak vele, az egész napja megalázások sorából állt. És miért? Mert szegény nem volt szép, nem volt csinos, bénán öltözködött és bénán hordta a haját. Ez lehet ok arra hogy porig alázzanak egy lányt??? De olyan is történt nem egyszer, hogy a tanárnöre ráboritották a tanári asztalt, lekurvázták a szemébe és orditottak vele. Nos, én sosem tettem volna ilyet, tehát looser voltam......

Egy felnöttnek is nehéz, sok helyen meg kell állnia a helyét, de mégis úgy látom, hogy a gyerekek sokkal de sokkal kegyetlenebbek tudnak lenni egymással mint az átlag felnöttek. Egy felnött tud lépéseket tenni az ellen aki bántja öket, de a gyerek nem. Nem tud iskolát változtatni, nem tudja megpüfölni az illetöt pláne ha egy egész osztályról van szó, de azért sem mert akkor is ö lesz a hibás......

Szerintem nagy baj, hogy ezekröl a dolgokról a legtöbb felnött megfeledkezik. Legyint egyet és azt mondja "gyerekek". Adja a buta tanácsokat amiknek semmi hasznuk a gyerek pedig örlödik. Az pedig mégnagyobb baj, ha a tanár is elfelejti ezt! Az én egyik osztályfönököm az egri iskolában például tudta mi folyik az osztályában, nagyon durva dolgok történtek, mégsem tett semmi, a tuskókkal haverkodott még sulin kivül is(!!!) mint valami idióta hülyegyerek. Meg is mondtam neki mielött otthagytam a sulit.

Azt hiszem ezeket a dolgokat csak az látja át igazán felnöttként is, aki a "looser" kategoriába tartozott az iskolában, ahogy én is. Remélem, hogy ezeket szülöként sem fogom majd elfelejteni és remélem az én gyerekem nem fogja átélni amiket én átéltem. A gyerekkor nem olyan egyszerü, sokszor csak önámitás azt mondani "jajj bár ujra gyerek lehetnék". Csak gondoljuk végig. Valóban olyan jó volt? Persze nem mindenki éli meg a sulis idöszakot ugy ahogy én és a hozzám hasonló "looser-ek"....

Nemrégiben irt nekem egy olyan volt osztálytársnöm, aki annak idején porig alázott nap mint nap. Ugy irt, mintha legjobb barátnök lettünk volna, mire én visszakérdeztem, hogy összetéveszt-e valakivel, merthogy nem emlékszem hogy ilyen jóban lettünk volna....erre jött a válasz flegmán, hogy "jaa te még itt tartasz?én azóta felnöttem, te nem?" Nos, persze könnyü átlépni ezen ha te voltál aki taposta a másikat, nem pedig téged tapostak....de akit hónapokon, éveken keresztül minden nap megaláztál és rugdostál, abban évekig, söt akár egész életére kiható fájdalmat, komplexust okozhattál.....ez nem jut az eszébe az ilyennek?
Talán csak játék volt számára, csak feltünési viszketegség, de azt a másikat lelkileg megtiporta. Ezen nem lehet csak úgy átsiklani, akármennyire is nem vagyok haragtartó. Nem utálom öt, de nekem ne játssza a barátnöt, mert nem fog menni....pláne ha mégcsak egy csöpp megbánást sem tanusit az illetö. Az a minimum, hogy meghiv egy kólára és a szemembe mondja hogy öszintén sajnálja amit tett. Akkor esetleg elgondolkodom azon, hogy ember lett belöle és rájött mekkora szemétláda volt.

Nagyon remélem, hogy sem a kistestvéreim, sem a saját gyerekem nem fog ilyesmit tapasztalni.

6 megjegyzés:

  1. Hát ezt megkönnyeztem. Engem is bántottak párszor,osztálytalálkozón meg ment a negédes csevegés...hányinger. Egyszer jött haza a lányom,hogy bántották oviban. Leguggoltam hozzá,megfogtam a vállát,és azt mondtam neki: Figyelj,Te soha senkit ne bánts ok nélkül! De ha valaki Téged bánt,annak mossál be egyet! Ne hagyd magad,mutasd meg neki,hogy Veled nem szarozhat!!! Különben nem fog leszállni rólad. Előtte már megbeszéltük,hogy nem verekszünk,óvónéninek szólsz ha baj van. De az se tud mindig ott lenni. Lehközelebb mikor bántották,hazajött,és súgva mondta a fülembe hgoy visszaadta. Azért suttogva,mert tudta hogy alapesetben nem bunyózunk.:-)))

    VálaszTörlés
  2. Hát igen...én is sokat gondolkodom azon, hogy vajon én mit fogok mondani a gyerekemnek...verekedjen vagy ne verekedjen. Azt hiszem azt fogom tenni, amit te. :)

    VálaszTörlés
  3. Az általános iskolát nagyon nem szerettem. Nagyon szerencsétlennek éreztem magam. Sosem találtam a helyem. Az osztály se volt a legtutibb. A rajzot és a tesit szerettem csak. Itt is voltak atrocitások a biciklikerék leengedéstől kezdve a véletlen nekirúgtam a labdát esetekig... Egészben egy jó volt, hogy ott ismertem meg a páromat, akivel egészen a gimi végéig egy osztályba jártam, most pedig egy fősulira. A gimnáziumi osztályomat szerettem, a tanárok közül csak a régi vágásúakat szerettem, akik követeltek ugyan, de jól előadták a dolgokat. Mivel a gimit is itt Derecskén végeztem, ezek a régi módú tanárok/tanárnők is derecskeiek, mai napig is köszönünk és egymásra mosolygunk őszintén. Az osztálytársak közül pár emberrel voltam jóban, de velük nagyon elvoltam és még mindig szoros barátság van köztünk és összejárunk. Volt viszont kb. 10 gyönyörűség, javarésze "retek" akik órán kiabáltak, az újabb tanárokat papírrepülőkkel dobálták és telefonáltak órákon, piros filccel összekent tamponokat raktak a tanári asztalra, óvszerrel csapkodták egymás száját. :) Szünetekben cigiztek az ablakban, bebüdösítve a termet, mert az olyan menő... No ezeket a dolgokat sosem hagytam szó nélkül és mindig próbáltam fellépni. Vagy veszekedtem velük, vagy az igazgatóhoz mentem le óra közben hogy tegyen már rendet mert a tanár képtelen rá, stb... Így elértem azt, hogy kitűnjek a sorból. Ilyenkor persze rámszálltak, volt hogy gombostűt raktak a székemre és beleültem óra elején jelentés után és felordítottam fájdalmamban, összefirkálták a füzeteimet, beleköptek az innivalómba meg krétaport raktak bele. Ezeket megelégelve az egyiket nekinyomtam a falnak, másikat folyosón dédelgettem... Így elértem, hogy 2. végére elhallgassanak, bár lehet az is közbejátszott, hogy ekkor jöttem össze a párommal, persze buktak is ki közülük és 3.-tól egy igazán jó kis osztály lett belőle, amit még ma is visszasírok, olyan szuper volt. A főiskolát most végzem, és itt már végig jó volt a csoport. Egymást segítettük végig és még talán viták se voltak a csoportban. No persze sulin kívül is voltak régen dolgok "gonosz "emberekkel"", mert az a típus vagyok, aki sose hagyta magát. :) Szemet-szemért elveim vannak. Mindig is utáltam a közönyt és a nemtörődömséget. Én így láttam, látom a dolgokat, vagyis részben átérzem amit Te is átéltél. :)

    VálaszTörlés
  4. Teljesen jogos volt amit tettél...te is megkaptad ugylátom rendesen....én sajnos akkor még az a tipus voltam, aki inkább sirva, hányva az idegtöl ment haza, mert féltem tölük. Igazából ök tettek azzá a "nagypofáju döggé" :D:D:D aki most vagyok. Ma már az emberek legnagyobb része utál ezért, kisebb része fél tölem és mégkisebb része szeret. De nem érdekel. Lényeg hogy soha többé nem bánt senki ugy ahogy akkor ök. Ha nem lettek volna akkor talán a mai napig az a kis szerencsétlen lennék akibe mindenki belerughat ha akar, aki akkor is csak mmosolyog.......biztosan téged is megkeményitett a dolog még jobban mint amilyen voltál...csak gondolj erre. Ennyi haszna volt azért.:)

    VálaszTörlés
  5. Igen, némiképp megedződtem :)) A természetem viszont még ugyanaz. Rendkívül nyugodt vagyok, nagyon nehéz felbosszantani, de ha sikerül akkor aztán... xD

    VálaszTörlés
  6. Megint csak egyetérteni tudok veled. Tudnék én is mesélni, hogy mik mentek az osztályban. Megalázás, beszólás. Azt se értem, hogy a gólyaavató miért jó és miért engedélyezik. Nem a tanárok felelősége lenne az, hogy a megalázást meggátolják? Ehelyett asszisztálnak hozzá. Olyat is hallottam -biztos forrásból- hogy egy elsős fiút szó szerint megerőszakoltak egy Református Iskolában! Negyedikesek az elsőst. És aki ezt mondta nekem, az röhögött közben. Még csak ügy se lett belőle. Mi féle világban élünk!

    És erre miért nincsenek törvények hozva? Ezek mind köztudott dolgok, mégse törődik senki ezzel a problémával.

    Bezzeg a pálinkafőzés az első új törvények kökzött van! Az ember esze megáll.

    VálaszTörlés