Arizona Magyarul Blog


"Ha lenéznénk az űrből a földre, nem látnánk az országhatárokat. Csak egyetlen kis bolygót látnánk."
(Dalai Láma)

2010. július 5., hétfő

Mi lesz az anyanyelvünkkel itt külföldön?

EGyszer egy forumban azt olvastam valakitöl, aki ha jol emlékszem Kanadában élt pár évet aztán hazaköltözött Magyarországra, hogy ö 5 év után elfelejtett magyarul beszélni, angolul beszélt, angolul gondolkozott. Talán már emlitettem is ezt az esetet. Hát, nem tudom. Azt hiszem vagytok többen akik olvastok és nem 5, de jóval több éve vagytok távol Magyarországtól, ti jobban el tudjátok mondani mennyire lehet ez a dolog igaz. Én saját tapasztalatomból azt mondom, hogy szerintem hülyeség, hogy valaki 5 év alatt (vagy egyáltalán....) elfelejtse a saját anyanyelvét. Akkor is, ha 5 évig senki nem volt akivel magyarul beszélhetett volna.

A kedvesem nem 5, de jóval több éve él itt, mégsem felejtett el magyarul. Van hogy gondolkozik néhány kifejezésen, van amit rosszul is használ, de hogy elfelejtette volna....
Egyébként ha ugy lenne sem dicsekednék vele, mert szerintem nem dicsöség, hanem inkább szégyen 5 év alatt (vagy egyáltalán) elfelejteni az anyanyelvedet. Persze az más ha valaki nem M.o.-n nött fel.

Éppen ma 14 honapja élünk itt Phoenixben, én szinte semmit nem beszéltem angolul amikor kijöttünk, jártam tanfolyamra még otthon, de inkább csak annyit segitett hogy könnyebben megértettem az angolt.(németül beszéltem viszont). Most tartok ott, hogy ha a drágámmal beszélek is, néha elöször angolul ugrik be egy-két olyan kifejezés, amit a munkahelyemen vagy egyéb helyzetekben nagyon gyakran használok angolul, de csak egyszerü dolgok, mint "turn off/on", "Thank you", "I'm sorry" stb...viszont ki sem mondom angolul, mert egyben az is eszembe jut, hogy Pistimmel beszélek, nem amerikaival.

A munkahelyemen viszont néha elöfordul, hogy magyarul mondok valamit, söt olyan is elöfordult már, hogy észre sem vettem hogy nem angolul hanem magyarul beszéltem. Vicces volt....de inkább kinos.

M.o.-n dolgoztam német tolmácsként, igy a német is eléggé belém ivodott már. Amikor ide kijöttünk, nagyon sokszor angol helyett németül szólaltam meg, egyszerüen nem voltam képes megszolalni angolul. Nagyjából 4-5 honappal késöbb találkoztam valakivel aki beszélt németül, ekkor döbbentem rá, hogy nem tudok kinyögni egy értelmes mondatot németül, mert egyik szavam angol, másik német, de angolul sem, ugyanezen okból. Összekevertem a két nyelvet, néha pedig be-belöktem egy-két magyar kifejezést is, de ezt nem a másik két nyelvvel keverve, csak ha hirtelen kellett megszolaljak, egy "bocsánat" vagy egy "köszi" magyarul csuszott ki (még most is elöfordul) .

Mostmár általában nem esik nehezemre megszólalni angolul, de legalábbis nem kavarom össze a némettel. Hogy németül beszélek-e nem tudom, azota nem volt alkalmam kipróbálni. Az angol viszont még elég gyengén megy. Persze kitünövel végeztem el egy tanfolyamot (nem nyelvtanfolyamot), megkaptam az elsö állást amire jelentkeztem, és nincs tul sok gondom a beszéddel a hétköznapokban sem, de azért nagyon nagyon sok dolgot nem tudok még, és rengeteg helyzet van amikor nem találom a szavakat, gondolkozom, dadogok...sokszor rájövök, hogy teljesen egyszerü szavakat sem tudok még.

Hát, igy elég nehezemre esik elhinni azt, hogy ha letelik az 5 év, angolul fogok gondolkozni és elfelejtek magyarul beszélni......továbbá ahogy irtam, szerintem elég nagy szégyen is lenne...

Azokon pedig csak nevetni tudok és elég szánalmasnak tartom, aki elmegy külföldre pár honapra, 1 vagy 2 évre és ugy megy haza hogy "akcentusa van" mert ö már akkora külföldi lett, hogy nem tudja rendesen kiejteni magyarul amit mondani akar..... és azt hiszi hogy ez milyen vagány (vagy nem is tudom mit hisz az ilyen...)

Ha gyerekünk lesz, biztos vagyok benne, hogy soha nem fogok angolul beszélni vele (talán csak ovi elött egy kicsit, hogy értse majd az oviban hogy mit beszélnek hozzá) és megtanitom neki a magyar nyelv összes nyelvtani szabályát, hogy amennyire lehet helyesen és szépen beszélje az anyanyelvét.

8 megjegyzés:

  1. 5 év alatt elfelejtett magyarul beszélni? Ezt nem hiszem el. Egy távoli rokonom 56 után a fél életét kint töltötte Ausztráliában, mégse felejtett el magyarul. Én is külföldön vagyok már régóta, de nem felejtettem el semmit.

    VálaszTörlés
  2. Tudnék mesélni eseteket,bár hosszú lenne leírni,hogy hozzánk (futárszolgálathoz)hány olyan külföldről hazatelepült magyar (bár lehet,hogy az idősebb korosztály)telefonál be és elkezd magyarul beszélni akcentussal,majd csak angolul hajlandó folytatni a kommunikációt,főleg ha reklamál.Igaz ez más,de sok olyan is van,aki külföldi és itt él nálunk,tanul,stb.és próbál magyarul beszélni ,amennyit tud ,de folytatja angolul,vagy beleszövi a magyart,ami jól esik,hogy próbálkozik és néha vicces,aranyos és jót nevetünk.Ezt az igyekezetet viszont feltétlenül értékelni kell..

    VálaszTörlés
  3. hat pont errol beszelek...szerintem csak jatszak az agyukat ezek az emberek csak azt nem tudom mire...persze lehetnek kivetelek, egy olyan 56-osrol akit te is emlitettel elhiszem hogy kialakul nala akcentus, de szerintem egy kis akarattal es odafigyelessel ezt is el lehetne kerulni. Bar mit tudhatok en errol ....hehe. Majd kiderul. De ha a te rokonodnak sikerult nem elfelejtenie magyarul akkor szerintem masnak is sikerulne ha akarna...

    VálaszTörlés
  4. 5 ev alatt elfelejteni magyarul inkabb sznobizmusnak hangzik, mint valosagnak. En het ev utan neha rossz hanglejtessel beszelek az elso napokban amikor magyarorszagon vagyok, de csak a volt francia tanarom vette ezt eszre :). Vannak minden nyelvben kifejezesek, amik jobban/pontsoabban fejeznek ki dolgokat, mint a masik nyelv, es azokat nehez mondjuk magyarrol angolra vagy angolrol magyarra forditani - ezek a kifejezesek az eredeti nyelven szoktak beugrani, igy ezek lelassitjak a beszelgetest, hiszen azert forditanod kell valahogyan. Tovabba, a munkamrol es az itt tanult uzleti dolgokrol eleg nehez magyarul beszelnem, hiszen ezek 100%ban angolul tortentek / tortennek velem - igy ezeknel meg itthon is angolra valtok, egyreszuen igy a leggyorsabb beszelnem rola...

    Ja, es angolul meg karomkodni is lehet anyam elott otthon, ez nagy elony!!!

    VálaszTörlés
  5. Evekkel ezelott, talalkoztam valakivel aki 74ben jott el es a Navyben szolgalt 5 evig. Egyaltalan nem volt kapcsolata senkivel az alatt az ido alatt akivel beszelhetett volna magyarul. Mikor talalkoztunk bizony torte mar a magyart es sokat segitettem neki felfrissiteni a tudasat. En elkepzelhetonek tartom, hogy valaki torje a magyart ha teljes elszigeteltsegben el anyanyelvetol es mindennapi eletben csak az uj nyelv behatasai erik a nap minden perceben.

    Az utobbi mondatom mondom ugy, hogy szinte egyaltalan nincs gondom magyarul 30 év utan. Az igaz mindig hangsujt fektettem arra, hogy mikor magyarul beszelek még veletlen se keverjek idegen szavakat bele. Viszont akivel beszelek azert eszre veheti a hangsuly beli elterest.

    VálaszTörlés
  6. Rendben, én talán elhiszem, hogy kissé törheti a magyart ha 5 évig egyáltalán senkivel nem beszél magyarul...talán....
    De hogy ujra kelljen tanulnia az anyanyelvét és hogy ne tudjon gondolkozni magyarul csak az idegennyelven, ezt tudod kinek mesélje be....

    Te 30 év után már más tészta vagy, rolad azt is elhinném, hogy angolul gondolkodsz. 30 év után már azt mondom normális. És minden tiszteletem a tied, hogy fontos számodra az anyanyelved! Persze ez személyfüggö is, akit nem érdekel az anyanyelve az otthon sem beszél és föleg nem ir rendesen....iszonyatos rossz helyesirása van nagyon sok embernek otthon Magyarországon.....azok ha külföldre mennek, na nem is részletezem....de ha a saját anyanyelvét sem beszéli normálisan az hogy tanul meg más nyelvet rendesen??Na de ez már más téma...

    VálaszTörlés
  7. Addig mig nem tapasztaltam hasonlot, olyan emberrel akirol tudom, hogy nem nekem akarta megjatszani a fejet en sem hittem, hogy ilyen letezik. Ha sajat magambol indulok ki akkor elkepzelhetetlennek tartom a dolgot. De ismerve az embereket mar mindent elkepzelhetonek tartok.


    "a saját anyanyelvét sem beszéli normálisan az hogy tanul meg más nyelvet rendesen?"

    Szinte szorol szora ezt mondta nekem annak idejen "bajusz tanarur" es en ebben a szellemben kezdtem neki. Egyik nagybatyam 7 nyelvet beszelt es soha nem keverte az idegen szavakat, de ez ember fuggo.

    VálaszTörlés
  8. Hát gratulálok a nagybátyádnak!! :):) Én 3 nyelvet beszélek de azokat is összekeverem néha :):):):)

    Igen én is magamból kiindulva tartom elképzelhetetlennek hogy elfelejtsek magyarul beszélni, mert számomra is fontos hogy szépen/helyesen beszéljek (és irjak)az anyanyelvemen ha használom azt, ha nem. Néha mikor valamit helytelenül irok mert nem figyelek oda, félrenyomok vagy mert rosszul tudom a nyelvtant (bár ez nagyon nagyon ritka, de azért elöfordul) igen sürgösen javitom amint észreveszem a hibát mert nagyon zavar. Ugy gondolom ha az ember nem akar idegennyelvet tanulni oké, de legalább a sajátját beszélje helyesen. Szerintem ez is hozzátartozik az alap intelligenciához.:)

    VálaszTörlés