Arizona Magyarul Blog


"Ha lenéznénk az űrből a földre, nem látnánk az országhatárokat. Csak egyetlen kis bolygót látnánk."
(Dalai Láma)

2012. május 11., péntek

Az itteni terhesgondozásról picit

Biztos hogy vannak akik jóval többet tudnak erröl mint én, én csak a saját tapasztalataimat és a barátaimtól hallottakat ismerem egyenlöre, de leirom mert tegnap is és korábban is volt aki kérdezett rola. A weblapon is irtam az egészségügyröl csak ugy áttekintésképp, itt a linkje ha érdekel valakit. http://arizonamagyarul.com/index.php?option=com_content&view=article&id=145&Itemid=163

A terhesgondozás hogy otthon hogy megy, arrol még kevesebbet tudok mint az itteniröl, lévén hogy Abigél az elsö babám, de persze beszélgettem otthoniakkal erröl és hamar kiderült, hogy otthon sokkal több vizsgálat van mint itt.

Itt megvizsgál az orvos az elsö alkalommal, hogy megállapitsa a terhességet, aztán van amelyik egyáltalán nem vizsgál többet, van amelyik az utolso hetekben igen.

Az ultrahanggal kapcsolatban találkoztam érdekes különbséggel. Ugy hallottam otthon 2 vagy 3 ultrahangot csinálnak az egész terhesség alatt,  söt az itteni barátaimnak is annyit csináltak/csinálnak jelenleg is, itt. Nekem viszont már eddig volt 7 ultrahangom és egyiket sem én kértem, mindet az orvos ajánlotta fel egy laza "szeretnéd látni a babádat?" mondattal. Hát hogy a fenébe ne szeretném....

Azt hiszem talán megvan a válasz rá, hogy miért vagyok ilyen kiváltságosnak mondható helyzetben. A biztositásunk miatt. Egy ultrahangos vizsgálat valoszinüleg jó kis pénzbe kerül normális körülmények között otthon is (persze otthon nem a kismama fizeti) és itt is...itt viszont a kismama vagy a kismama/férj biztositoja fizet. Az itteni átlag biztositás egy xar, még akkor is ha viszonylag sokat fizetsz rá. Az viszont, aki egészségügyben dolgozik, nagyon jo helyzetben van. Arról már irtam, hogy az én munkahelyem az egészségügy szégyene, ezt az is bizonyitja, hogy nem ad egészségbiztositást...hát nem röhely? :D:D

A férjem viszont az USA egyik legnagyobb korházláncának, a Banner Health-nek dolgozik, és hiába nem egészségügyes, hanem szakács, ugyanolyan jo biztositást kap mintha orvos vagy növér lenne. Itt az USA-ban pedig ugye ugy müködik, hogy a biztositó nem csak a munkavállalot, de kérésre a munkavállalo egész családját biztositja. A család szó alatt pedig a házastársat és gyermekeket értem. Igy vagyok bebiztositva én, és Abigél is igy lesz amint megszületik.

Visszatérve a terhesgondozásra:
Az elsö vizsgálatkor megállapitják a terhességet, pap tesztet csinálnak, és általános vizsgálatot, kitöltetnek egy adatlapot a saját illetve családom "egészségtörténetéröl". Ez után havonta találkozom az orvossal, egészen a hatodik vagy a hetedik honapig.

Általános vizsgálatok: A találkozások alkalmával (a kezdettöl fogva) mindig van vizeletvizsgálat, ahol többek között a cukorszintet figyelik, vérnyomás és suly mérés, a baba szivverését figyelik, a baba növekedését, testhelyzetét. A hetedik honapig elvégzik a rubeola, HBSAg, Serol, AB Screen vizsgálatoka, meg ne kérdezzétek mik ezek mert a feléröl fogalmam sincs. egyszer kikeresgéltem mindet de már nem tudom. De gondolom latin röviditések lehetnek, vagyis otthon is ugyanaz lehet nagyjábol.

A lényeg hogy mindez egyetlen vérvétellel zajlik. Down syndrom-%-os esélyét is szürik ahogy otthon is és egy trisomy 18 nevü betegséget is. Ezek a szürések rohadt drágák, ha egyáltalán nincs, vagy nincs nagyon jó biztositásod. Irtam erröl a fent emlitett cikkben azt hiszem még árat is.

7.honap környékén jön a terheléses vércukor vizsgálat, ahol is 50 g cukrot itatnak meg veled, és Magyarországgal ellentétben ehetsz elötte, nem kell éhgyomorra menni. Ha ott magas a cukorszinted akkor visszahivnak a 3 orás tesztre, amikor éhgyomorra kell menni, vesznek vért majd 100 g cukrot iszol meg, és ez után még 3szor vesznek vért oránként, addig ott ülsz, nem ehetsz, csak vizet ihatsz. Nem kellemes. Átéltem mert magas volt a cukorszintem. A dokim szolt, hogy a hányás elleni gyogyszeremet vegyem be mielött ide indulok, mert sok nö kihányja a cukrot, pláne ha amugy is hányos, mint én. :):):) Ha itt még mindig két érték magasabb mint kellene, akkor nyilvánitanak cukorbetegnek, jöhet az inzulinozgatás. Kapsz vércukorméröt, inzulint, figyelned kell magadnak a cukorszintedet és be kell add magadnak az inzulint.

A hatodik-hetedik honaptol kéthetente találkozom az orvossal. Itt még mindig nincs vizsgálat ha nem problémás a terhességed. Általános vizsgálat, majd beszélgetés a dokival, itt elkezdik mondani a szüléssel kapcsolatos dolgokat, elméletileg, bár az én dokim nem nagyon mondott még semmit....
Ilyentájt kaptam meg a kis kártyámat, amin rajta áll a baba fekvése, az én sulyom, vérnyomásom, vizsgálataim eredménye és az, hogy ki az orvosom és hogy öt éjjel-nappal bármikor hivhatják a korházból ha problémám van vagy rámjön a szülés. Ezt minden alkalommal magammal viszem és ök ráirkálják a legfrissebb adatokat.

Nekem most a 34.héten volt a streptococcus B vizsgálatom, hivatalos oldalakon ezt a 36-37.hétre irják.

A 35-36.héttöl hetente kell menni, és innentöl általában már nézik a méhszáj alakulását is.Ez is orvostól és terhességtöl függ, ahogy az is, hogy melyik héttöl kell gyakrabban megjelenni dokinál. Engem konkrétan kérdezgetett az orvos hogy mikor akarok legközelebb menni és ehéten nem is vizsgált meg, tölem kérdezte megvizsgáljon e...hát...melyik nö mondja erre lelkesen hogy igen.... :D:D ha nincs baja persze. :D:D

A dokim persze ahogy az lenni szokott, egy honapja közölte hogy a 36.-37. hét környékére sejti a baba érkezését, ami a jövöhéten van, és persze hogy épp akkor kell elmennie New Yorkba egy hétre :D:D Azt mondja 17.-töl 25.-ig ne szüljek már mert nem lesz itt. :D:D Mondom okés majd megbeszélem Abigéllel.....anya azon nevetette hogy még jo hogy nem adja ide a naptárát hogy mikor ér rá szülni velem.... :D:D
Mondjuk én nem bánom, tök mindegy ki lesz ott, valaki ugyis ott lesz nem? Nekem mindegy ki kapja el ahogy kijön. :):):) Hehe...csak a férjem ott legyen...ö meg csak nem megy el nyaralni ha rámjön a szülés. Ajánlom neki. :D:D:D

Azt hiszem nem lesz már semmiféle vizsgálatom, tesztem, ez után már csak megyek mindig hetente, általános vizsgálatok és méhszáj vizsgálata. Ennyi. Ha nem szülök meg elöbb.

Ezt az oldalt találtam ami elég részletesen és érthetöen leirja az itteni vizsgálatokat bár ebben sok olyan is van amit rajtam pl nem néztek. Gondolom ez is függ sok dologtol, és oda is van irva...korom, származásom, orvosom :D:D:D Angol nyelvü.
http://www.womenshealth.gov/pregnancy/you-are-pregnant/prenatal-care-tests.cfm

Ja azt kihagytam hogy privát orvos vagy nem privát, ezt is kérdeztétek. Ha valaki itteni részletesebbet tud szivesen veszem a kiegészitést, én most kérdeztem a barátnömet, akitöl tudom hogy ha a korházba jársz be vizsgálatokra, az olcsóbb. Ott is saját orvosod van ahogy nekem. Lényegében én is olyan orvoshoz járok, akit a Banner Health korházlánc foglalkoztat ugyanugy ahogy azt akihez ök járnak/jártak, de nem a korházban, hanem máshol van külön kis rendelöje kihelyezve. Lényegében olyan mintha privátban járnék....nem igazán ismerem viszont a kölönbséget....majd megérdeklödöm valakitöl aki tájékozott és megirom. Ahová én járok ott két orvos rendel, ahhoz megyek akihez akarok, de mindig dr Bryanhoz szoktam menni, mert már ö ismer. Na érdeklödöm és irom a többit. :)

4 megjegyzés:

  1. Köszi a részletes leírást.
    Huh te már a célegyenesben vagy. kórházban meddig leszel bennt? A baba végig veled van vagy leadhatod majd pihenni.Akkor ott is dokinál szülsz.
    Itt szülésznőnél /Norvégia/szülsz, aki épp bent van ügyeleten, a doki csak megnézi miután összevarrtak v. persze ha gond van akkorjön rögtön.A sima házidokihoz jártam terhesvizsgálatra, egy db UH ha minden rendben van és ne nagyon kérdezősködj. Jó , a legutolsó fiam is már 8 éves azóta lehet hogy változtak a dolgok.Tényleg hálapénz v. ajándék ilyesmi van arrafelé? Mennyi ideig maradhatsz utána otthon a picivel?

    VálaszTörlés
  2. A kórházban ha nem császármetszéssel hanem normálisan szülök és nincs gond, akkor a szülés után 1 napig tartanak bent. Állitolag minden anyukának külön szobája van ahol a babuval együtt vannak, söt az apuka is ott aludhat. Ezt csak hallottam, majd ha tul leszek rajta megirom hogy volt.

    Itthonmaradásra általában nem fizetnek a kisebb cégek semmit, viszont kötelezségük 6 hetet engedélyezni hogy itthon maradjak. Hát ha megtehetem hogy addig fizu nélkül legyek....

    Nagyobb cégek, mint a Banner Health ahol a párom dolgozik 3 honapot fizetnek. De ez már tényleg ritka.

    Hát szoval ahogy olvaslak titeket, itt azért még tök jol is gondozzák a kismamát, legalább is Angliához és Norvégiához képest. :):)

    Hálapénzröl ajándékrol is azt hallottam hogy nem fogadják el és nem is nagyon van megszokva hogy adnak. Majd irok erröl is ha lesz saját tapasztalatom, de senkit nem hallottam hogy adna vagy hogy elvárták volna töle. :):) Tudod itt azért az orvos meg van fizetve jol. Én csak egy kis ápolo asszisztent vagyok, de még mi is nagyon jo fizut kapunk egy átlag munkáshoz képest. Egy elado vagy ilyesmi 7-8 dollárt keres, egy ápolo asszisztens 10-zel kezd a legnyomorultabb helyen ahol én voltam eddig...korházban 1 éves gyakorlattal már 13-14 dollárral vesznek fel. Azért az már majd a duplája egy elado fizujának.

    Babára visszatérve nem akarom öt leadni hogy pihenjek. egyrészt mondom csak 1 napig leszek bent, másrészt hallottam hogy jobb ha nem bizza rájuk az ember a kicsit. Inkább legyen csak mellettem.

    VálaszTörlés
  3. Ez a hálapénzes dolog nem is annyira egyszerű, az a baj hogy otthon az emberek szoktatták hozzá a dokikat a boritékhoz. Persze hozzájátszik az alacsony fizetés is, de mikor a több sz ázezreket kereső prof is szemrebbenés nélkül rakja el a részét ott már nem a pénz dominál.
    IOtt , mint sok minden másban is ott a skandináv puritánság. Megfázással, influenzával ilyesmikkel már el sem megyek dokihoz mert ugysem csinál semmit.
    Minden rendben veled? Hogy telnek az utolsó napok? Tényleg ott hogy állnak az otthonszüléssel? Mondjuk nekem eszembe sem jutna az otthoni akörülmények között de az itteniek között sem.Sokat császároznak? Tényleg akkora felhördülést váltott ki a Times cimlapján az az amerikai csaj aki még mindig szoptatja a 3 v. 4 éves gyerekét?Kissé provokatívra sikeredett a kép.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nehéz a hasam, levegöt nem kapok, a lábam olyan dagadt hogy még a férjemnek is fáj :D:D:D:D már alig várom hogy kint legyen Abigél...köszi a kérdést :D:D egyébként jol vagyok csak fáradt és még a fogam is fáj mostmár...szedem a CA-t elkezdhettem volna elöbb is dehát a hányástol nem lehet vitaminozgatni mert attol is hányok... :D

      Otthonszülés:nem tudom, eszembe sem jutna....

      Császár: a dokimnak egyszer hoztam fel, azt mondta ha akarom megcsászároz normálisan szüléssel valo probálkozás nélkül is. De meggondoltam magam mert egyböl szeretném a második babát és azt olvastam az veszélyes császár után...

      A Times-os dologrol nem hallottam, nem figyelem a hireket, amit tudok a párom mondja, de erröl nem szolt. :):)Engem igazábol nem érdekel ki meddig szoptat vagy nem szoptat és nem is hiszem hogy hiradoba valo dolog. :D:D:D

      Törlés